Ali veš? …. Tehnika monotipije in slikar Miha Maleš
Monotipija se je pojavila že v 17. stoletju v delu italijanskega slikarja in grafika Giovannija Benedetta Castiglioneja (1609-64). Bogat razpon je dobila konec 19. oziroma v 20. stoletju z velikimi avtorji, kot je Edgar Degas, ki je s svojim navdušenjem nad ponovno odkrito grafično tehniko navdušil tudi svoje sodobnike Camilla Pissarra in Paula Gauguina, Pabla Picassa, Georgesa Roualta in Henrija Matissa, če omenimo le najbolj zveneča imena moderne umetnosti.
Monotipija je bila kot ustvarjena za umetnika Miho Maleša in njegovo značilno preigravanje, za nemirnega duha, ki išče vedno nove načine likovnega izražanja in eksperimentiranja, za ustvarjalca, ki je zavezan črti in hkrati ljubi barvo. S slikarstvom jo povezujejo uporaba barve, nanosi in enkratnost, unikatnost odtisa, z grafiko pa način dela oziroma končna stvaritev, ki jo ustvarimo z odtiskovanjem.
Za nemirnega ustvarjalnega duha, večno razigranega v liniji in barvi, tehnika monotipije oziroma sam proces prinaša spontanost (dokaj hitra izdelava, da se barva na nosilcu ne zasuši, brez predhodne skice) in veliko nepredvidljivih presenečenj ob samem procesu odtiskovanja, kjer se originalna podoba, nanesena na gladko površino(to je lahko steklo, pleksi in akrilno steklo ali gladka kovina- sprva so uporabljali baker, pozneje pa cink) ob prenosu na papir zrcalno obrne. Drugi nepričakovan moment dobimo, ko odtisnemo podobo na papir, pri čemer se pojavi razlika v intenziteti barve, odvisno od moči, s katero smo pritisnili papir na nosilec in od količine in načina nanosa črnila oz. barv na nosilec. Tretji moment nepričakovanega se pojavi z uporabo različnih barv (črnilo, oljne barve, vodne barve) v kombinaciji s papirjem, ki je lahko suh, s čimer dobimo več kontrastov, ali pa vlažen, s katerim pridobimo večji tonski razpon.
Pri avtorjih, ki se posvečajo grafični tehniki monotipije, je glavni vzrok za uporabo te tehnike prav v šarmu nepričakovanega. Seveda je odločilnega pomena tudi tu moč spontanosti posameznika, poznavanje nanašanja barve na nosilec in odtiskovanja ter afiniteta do eksperimentiranja – zato v tem mediju uspejo mojstrovine le velikim mojstrom.
Lahko je to tudi vaš izziv #ostanidoma.
Pripravila: Saša Bučan