- Info MM:K
Kontakt
Muzejska Pot 3, 1241 Kamnik
01 8317 662
064 274 850
info@muzejkamnik.siDŠ: 92474519
MŠ: 5095417000
TRR: SI56 0110 0600 0057 156Odpiralni čas MM:K
Odpiralni čas za obiskovalce:
od torka do sobote: od 10. do 18. ure,
nedelja, ponedeljek in prazniki (razen izjem): zaprtoMuzej – grad Zaprice in Galerija Miha Maleš sta od 5.5. do 8.9. 2024 odprta tudi ob nedeljah od 10. do 14. ure.
- Dogodki & novice
- Razstave
- Enote
- Zbirke
- Izobraževanja
- Trgovina
- O MM:K
Sodobna umetnost
Zbirka domuje v Galeriji Miha Maleš in hrani umetniška dela, dokumentacijo in bibliofilske izdaje umetnikov 20. stoletja. V tej zbirki so najbolj prepoznavne in tudi za slovensko umetnostno zgodovino najbolj vredne zbirke slovenskih umetnikov Mihe Maleša in Jakoba Savinška.
V njej pa se hranijo tudi dela kamniških in s Kamnikom povezanih umetnikov, kot so npr. Ivan Vavpotič (1877–1943), Dušan Lipovec (1952–2005), Alojz Berlec (1949), Lojze Perko (1909–1980) in Tomaž Perko (1947), Polde Mihelič (1923–2007), Aladin Lanc (1917–1990), Leon Homar (1914–1986), Stane Cuderman (1895–1946), Maks Koželj (1883–1956), Anton Koželj (1874- 1954), Ferdo Mayer (1927–1994), Karel Zelenko (1925), Sonja Rauter Zelenko (1918–2010) in drugi. Zbirka se dopolnjuje z donacijami in odkupi.
Kontakt:
Kustosinja zbirke: Saša Bučan, umetnostna zgodovinarka, kustosinja
sasa.bucan@gmail.com
Osnova zbirke je nastala leta 1979, ko je kamniški rojak Miha Maleš podaril mestu 2590 del in publikacije ter ostalo dokumentarno gradivo. Občina je kmalu našla meščansko hišo na Glavnem trgu 2, v kateri je naslednje leto že domovala ta obsežna donacija. V tem dolgem obdobju smo na številnih razstavah predstavljali Miho Maleša kot slikarja, grafika, risarja, ustvarjalca sakralnih del, bibliofila, keramika, ljubitelja našega največjega poeta Franceta Prešerna in tistega, ki je znal povezovati in nesebično predstavljati, če omenimo le njegovo mladostno pobudo, na katero je vzniknila Četrta generacija. V zbirki hranimo Maleševe grafike v različnih tehnikah, ilustracije, risbe, bibliofilske izdaje, slike.
Slovenska igralka in pesnica Mila Kačič (1912–2000), življenjska sopotnica Jakoba Savinška, je v oporoki za dediča 14 kipov Jakoba Savinška določila Medobčinski muzej Kamnik. Zbirka se dopolnjuje z donacijami in odkupi.
Jakob Savinšek se je rodil 4. februarja 1922 v Kamniku in je tu obiskoval štiri razrede osnovne šole. Po končani gimnaziji v Ljubljani se je vpisal na medicinsko fakulteto, risarski dar pa je razvijal med vojno pri Rihardu Jakopiču. Prve napotke za kiparsko delo je dobil pri Karli Bulovec Mrak. Njegovo življenje in tudi delo so zaznamovali vojna, taborišče Gonars in zapor na Ljubljanskem gradu. V letih 1945 do 1949 je študiral kiparstvo na Akademiji za upodabljajočo umetnost v Ljubljani. Postal je eden izmed osrednjih slovenskih kiparjev prve polovice 20. stoletja. Donirani kipi nazorno kažejo, da je drzno posegal po vseh novostih evropskega modernizma in z izčiščeno linijo, poenostavitvami na bistvene elemente tudi v kiparstvu odprl pot v abstraktno razmišljanje. Umrl je 17. avgusta 1961 v Kirchheimu.
Zgodbe o predmetih
Ivan Vavpotič, Avtoportret, 1940, olje na platno
Vavpotič se je pogosto ukvarjal s svojo podobo. Ohranjeni so številni avtoportreti, na fotografiji pa vidimo enega zadnjih, ki ga je umetnik naslikal v poznejšem obdobju. Za Vavpotiča značilni realistično obravnavan portret spregovori o umetnikovem zunanjem videzu, a hkrati skozi njegov pogled zaznavamo tudi človeka, njegova notranja občutenja, ki ga kažejo kot nekoliko zaskrbljenega, morda celo zagrenjenega, neizpolnjenega človeka.
Miha Maleš, Objem (majsko sonce), 1930, monotipija
Maleš je v središčno os slike postavil ljubezenski par v objemu. Plavolaska v zeleni obleki, ki se oklepa mladeniča okrog vratu stoji s hrbtom pred nami, mladenič jo objema okrog pasu, katerega obraz v profilu se obrača nazaj k soncu, medtem ko je njegov korak usmerjen naprej, v nasprotno smer. Prizorišče z nizkim očiščem je travnik, ki je posut, s shematičnimi rožicami, obzorje pa zapirajo prav tako shematično narisane gore. Upodobitev obzorja je nakazana z belino lista, s kančkom modre modrine na eni strani in rumenim soncem na drugi, kar dobro asociira na upodobitev nestanovitnega in spreminjajočega majskega neba.
Jakob Savinšek, Noseča, patinirani mavec, 1949
Savinškov kip Noseča iz leta 1949 prikazuje žensko figuro z drobno ovalno glavico ter s široko zaobljenim telesom. Na napetem trebuhu počivajoči roki nakazujeta na stanje pričakovanja upodobljene ženske. Na pričujočem kipu je Savinšek opustil vse podrobnosti, ki bi ovirale razumevanje in videnje telesa, njegovega volumna.
Miha Maleš, Tivoli pozimi, o. pl., 1940
Od leta 1934 začne nastajati Maleševa znamenita serija Tivolijev, krajinskih izrezov našega nekdaj najlepšega parka v Ljubljani v različnih letnih časih. Iz še tako navadnega motiva je Maleš znal izvabiti razpoloženje narave. Pred nami so drevesa, komaj vidna v snežnem metežu, postavljena v breg, zasnežene sprehajalne poti, samotni sprehajalec. Ob tem je treba poleg kolorističnih vrednot, ki jih Tivolski motivi prinašajo v razvoj slovenskega krajinarstva poudariti tudi kompozicijsko pretehtanost in celo smisel za melodijo upodobljenih dreves in ljudi.
Miha Maleš, Prešernov Sonetni venec, linorez, 1937
Leta 1937 je pri Maleševi Bibliofilski založbi izšel Prešernov Sonetni venec z Maleševimi ilustracijami. Uvodno besedilo je zapisal Rajko Ložar. Vsak Prešernov sonet je Maleš dopolnil z dvema ilustracijama v črno-beli tehniki linoreza, le Magistrale ima eno samo. Gre za trideset celostranskih ilustracij – črno belih linorezov.
Maks Koželj, o. pl., Planine z ovčkami in znamenjem, okoli 1935
Maks Koželj je ustvaril številne upodobitve mesta Kamnik in veličastnih Grintovcev v odličnih akvarelih ter v tehniki olja.
Stane Cuderman, Ples v Kazini, 1930
Delo Ples v Kazini ali Pustni ples izraža tisto, čemur se je Cuderman v svojem slikarstvu najizraziteje posvečal – figuro kot tako, ki mu je bila večen navdih.
Anton Koželj, Portret žene z otrokoma v narodni noši, 1920
Pred nami sedi žena v gorenjski narodni noši brez pokrivala, v njenem naročju je deklica z igračo v rokah, poleg njiju sedi fantek s knjigo. Vsi so kustumirani v malce predelano narodno nošo, taka je zlasti fantovska noša z irhastimi hlačami, naramnicami in rutko.
Lojze Perko, Tovarna Utok, 1954
Leta 1954 je nastalo delo akademskega slikarja Lojzeta Perka (1909-1980), ki prikazuje tovarno Utok v Kamniku, ko je bila nacionalizirana in se je iz nekoč manjšega zasebnega usnjarskega obrata Toneta Knafliča izjemno razširila. Perko je sliko zasnoval z dvoriščne strani.
Oliver Pilić, Pearl Earring, ročno odtisnjen lesorez, 2017
Grafično delo Pearl Earring, v tehniki lesoreza in ročno odtisnjeno, je delo kamniškega umetnika mlajše generacije, Oliverja Pilića.
Jakob Savinšek, Ženska figura/Ritem II, 1953, bron
Osnova Savinškovega dela je ženska figura. Prav zato je v njej študiral probleme ravnotežja, konveksne in konkavne forme, ravnine in krivulje, proporce, gibanje. Prehod iz frontalne stojne drže v razgiban položaj je našel v temi plesalk, kjer pa je obraze podajal shematično in tako kot nosilca posamične plastike izpostavil gibanje. Donirano delo je tako najbližje delu Ritem I iz leta 1953.